Catatan

Tunjukkan catatan dari April, 2016

Pondok Tok Selehor!

Imej
#throwback

Sebaik sahaja kaki melangkah di bumi mrsm, rasa cam tak percaye. Alhamdulillah x 3... akhirnye sampai jgak kat snie. Macam2 hal yg mnghalang sblum nie. Sampaikn dh tak snggup nk reply sms adik2 maktab. Kalau reply, msti akan lukakan hati dyeorg. Tak reply, lagi2lah menambah kelukaan tu
Bila mana dpt bertentang mata dgn mereka, hanya senyuman & air mata shj yg bisa menggantikn kata2. Akhirnye rindu itu terubat. Ditambah lgi, dpt adik2 baru.

Itulah perancang Allah ! sangat2 hebat. Bila di sne, sebenarnye diri sendiri yg banyak belajar dr adik2. Walaupun mereka kadang2 takut nk bertanya, nk berubah, nk kekalkan perubahan... tapi disebabkan semangat & keinginan lebih kuat dr ketakutan, mereka akhirnye berjaya mengatasi masalah2 itu dlm diri mereka. Kenapa begitu? Sebab kekuatan itu sebenarnye dari Allah.

Petang kemarin saat mendengar luahan dr adik2, selalu aku ucapkan ayat ini, "jangan risau adik2, apa yg kalian buat skrang nie adalah utk mjaga diri kamu & jug…

#3 Muhasabah Diri

Imej
Bismillah...
Allah s.w.t perintahkan kita untuk muhasabah diri bukan pada hari-hari tertentu, program-program tertentu, waktu-waktu tertentu tapi S E N T I A S A pada setiap individu Muslim.

Muhasabah ada 2 jenis:
- Muhasabah apa yang telah berlaku
- Muhasabah apa yang akan berlaku

Saidina Umar sentiasa ada pertemuan dengan para sahabat yang lain untuk muhasabah diri.

Manusia juga ada 3 jenis perangai:
- Manusia yang suka bila orang lain muhasabah dirinya
- Manusia yang tak suka orang lain muhasabah dirinya
- Manusia yang lebih suka & selesa diri sendiri yang muhasabah (paling afdal)

moga bermanfaat :D

*** Kunci kebahagiaan diri !  Nak perbaiki diri? Ayuh ! Muhasabah...  Yang salah diperbetulkan, Yang baik diteruskan.

#Usukians

Imej
Assalamualaikum semua..
Apa khabar? Sihat?  Lama betul Indah tak menulis.. Coretan yang terakhir adalah pada bulan Disember. Hmm... Ini coretan pertama Indah untuk tahun 2016. Fuhhh... Lama kan..  Ada yang cari Indah tak? ehehe...^^ perasan jugak kan!  Apapun.. Indah harapkan agar semua sahabat-sahabat di luar sana sentiasa sihat, bahagia selalu, dimurahkan rezeki, dipanjangkan umur dan dipermudahkan segala urusan kalian, dunia dan juga akhirat.. ameen.
Untuk coretan kali ni, agak-agak apa yang Indah nak kongsikan dengan kalian semua? Hahaha..acu cube teka! 
In shaa Allah untuk kali ni, Indah akan kongsikan perihal sahabat-sahabat baru Indah. Hmmm... Baru ke? Dah masuk semester 2 dah ni. Baru ada coretan pasal mereka. Masih berbaki 5 semester untuk kami semua bersuka ria, berjuang bersama-sama menuntut ilmu, cipta kenangan bersma-sama.. Nampak je 5 semester tu macam lama kan, tapi kejap je sebenarnya. Ini pun dah masuk semester 2. Dah nak final pun dik oiii.. Nak masuk sem 3 dah. Tup …