Catatan

Tunjukkan catatan dari 2014

Aku terdiam! Nasihatnya..

Imej
Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Sedikit perkongsian.

Saya kagum tatkala melihat susuk tubuh ini. Insan yang banyak mengajar saya mengenali ilmu Falak (Astronomi). Insan yang ramah, sempoi dan melucukan. Tidak pernah saya rasa bosan ataupun mengantuk semasa mengikuti kuliahnya. Malah, saya dan rakan sekuliah yang lain pasti akan tersenyum, tergelak dengan lawak jenaka Ustaz.

Kuliahnya bukan hanya diisi dengan penerangan ilmu-ilmu Falak, bahkan turut diisi dengan kisah-kisah kehidupan & nasihat-nasihat yang berguna kepada anak didiknya. Itu bonus yang sangat berharga buat saya dan rakan-rakan. Terkadang, ianya membuatkan saya terasa seperti layanannya itu ibarat layanan si ayah kepada anaknya.

Saya memerhatikannya. Dia insan yang sibuk. Jadualnya terisi. Lantas, bermain di benak fikiran saya bagaimana ustaz boleh membahagikan masanya dengan baik.

Jadi, selepas kuliah berakhir, saya mendapatkannya. Lantas, saya ajukan soalan,
"Bagaimana ustaz boleh bahagikan masa untu…

Aku Bukan Suparmen

Imej
by: Aku Bukan Suparmen
Kata-kata Syeikh Abdul Wahab Azam: "Ajarlah jiwamu untuk terbang tinggi, nescaya ia benci sesuatu yang remeh. Ajarlah jiwamu erti kemuliaan agar ia benci kehinaan. Berilah peluang jiwamu merasai kelazatan rohani yang agung, necsaya ia bencikan kelazatan kecil yang sementara."
Maka cita-cita tertinggi kita, tidak lain tidak bukan ialah mahukan mati syahid dan menggapai syurga Firdausi.

Diceritakan Dr. Amar Khaled di dalam bukunya mengenai seorang pemuda yang datang berjumpa Saidina Ali lalu berkata: " Aku khuatir yang terjadi di seluruh negeri Muslim adalah kerana dosa-dosaku." Aku terkejut ! Aku merenung ! Benar apa yang dikatakan oleh pemuda itu. Tidak ramai yang mengerti akan hakikat ini. Sesungguhnya bencana turun kerana maksiat & lenyap kerana taubat. (Saidina Ali r.a)

Ummat sedang lemas, tegarkah pemuda membiarkan nasib mereka begitu?

*** Sedikit petikan daripada buku "Aku Bukan Suparmen" karya Asyraf Farique. Banyak input…

Niat baik, Allah s.w.t Pasti Permudahkan !

Imej
#throwback

Alhamdulillah...
Sekali lagi Allah beri peluang untuk melihat kebesaran aturan-Nya.
Mase tengah berbincang dengan Bintu Jaafar berkaitan program falak (PCB'14), tiba-tiba datang seorang hamba Allah bertanyakan pada kami, kat mana dia boleh cari seorang kakak yang boleh tolong dia untuk tasmi' Al-Quran. Mula-mula kami memang terkejut dengan soalan tu. Tapi bila melihat kepada kesungguhan dan gelagatnye... Saye tersenyum. Akhirnye, Allah ketemukan dia dengan orang yang tepat. InsyaAllah... Mudah-mudahan.

Dia bukanlah pelajar Kias (tempat saya belajar). Umurnya masih muda. Boleh dikatakan adik kami. Pelajar STAM. Dia tak kenal sesiapa pun di bumi Kias. Tapi dia datang bersama kawannya ke mari dengan niat hanyalah satu ! Mencari seseorang yang boleh menolongnya berkaitan Al-Quran, kitab Allah. Di sekolah, dia tekad nak masuk kelab tahfiz. Nak masuk kelab tu mesti ingat 7 surah. Dia ada sebutkan surah-surah tu. Kalau siapa tak ingat, kena reject dengan ustaz. Dalam masa …

#sayamahusentuhalquran

Imej
by: Tarbiah Sentap
BERITA SENTAP!
KEMPEN SAYA MAHU SENTUH ALQURAN!!! by: http://www.tarbiahsentap.com/
Hari ini, dengan rasminya, kami dari team Tarbiah Sentap mengumumkan, Kempen “Saya Mahu Sentuh Alquran” bermula dari 21 oktober 2014 sehinggalah 30 november 2014!!

Objektif??

1) Menghidupkan suasana CINTA alquran di kalangan masyarakat Malaysia.
2) Memberi semangat kepada masyarakat islam Malaysia yang tidak pandai membaca Alquran untuk segera belajar Alquran tanpa rasa malu.
3) Mengembalikan cara hidup dan cara fikir islam berlandaskan Alquran.
4) Mendekatkan masyarakat non muslim dengan Alquran.

Ingin menjadi sukarelawan dan team program, dan masuk dalam group telegram Tarbiah Sentap? Isi di sini!:

LELAKI, isi di sini: http://goo.gl/forms/ng6yj0vRuu
PEREMPUAN, isi di sini: http://goo.gl/forms/NTqTbcR5Fd

Bagi menghidupkan kempen ini, kami akan mengadakan beberap program:

PERTANDINGAN

Kami akan menganjurkan pertandingan DESIGN POSTER bertemakan “sayamahusentuhalquran" !!

Pemenang…

Ziarah Bumi Wakafan, Bumi SHAMS

Imej
Alhamdulillah...  3/10/2014 bersamaan 7 Zulhijjah 1435H. Kembali ke bumi wakafan, bumi Shams yang dicintai pagi tadi.

*bangunan pentadbiran & akademik

*surau sekolah & laluan menuju ke asrama
Bertemu murabbi-murabbi ummah.  Mereka bukan sekadar berkongsi ilmu, terselit pentarbiyahan yang merupakan bonus berganda-ganda kepada anak didik.  Setiap kali pertemuan, pasti tidak akan kembali dengan tangan kosong !  *pasti ada kata-kata dorongan, nasihat & doa dari mereka Jazakumullahu khairan kathira cg2, ustaz2, ustazah2 :D

*** Segan sebenarnya... Mula-mula sampai sekolah, terus pergi ke koperasi sekolah.  Satu-satunya tempat di mana saya menjalankan tugas sebagai pengawas koperasi sekolah
&
 juga tempat lepak dari zaman sekolah sampailah kini. *hari nie kira langkah kanan. koperasi adakan jamuan raya.  kata kak ton, raya puasa tak sempat buat. terus pada raya haji.
Bertemu adik-adik junior, barisan seperjuangan dalam
Badan Pengawas Koperasi SHAMS. Eh.. kak fatin ! Kak fati…

♫•*♥*•.¸♥♥ #hijabmakesyoubeautiful ♥♥¸.•*¨*•♫♥♫

Imej
Bismillah... #perkongsianIstimewa  buat akhowat Fillah di luar sana ^_^
Why hijab can makes you look so beautiful? Do you have the answers? Dear akhowat...


Surah An-Noor, Verse 31:  “And say to the believing women that they cast down their looks and guard their private parts and do not display their ornaments except what appears thereof, and let them wear their head-coverings over their bosoms, and not display their ornaments except to their husbands or their fathers, or the fathers of their husbands, or their sons, or the sons of their husbands, or their brothers, or their brothers' sons, or their sisters' sons, or their women, or those whom their right hands possess, or the male servants not having need (of women), or the children who have not attained knowledge of what is hidden of women; and let them not strike their feet so that what they hide of their ornaments may be known; and turn to Allah all of you, O believers! so that you may be successful. “
Jutaan tahniah diucapk…

~ Iman tahap Meggi, Ukhuwah tahap Tapai, Martabatul Ithar tahap Krtas Kajang ~

Imej
Ceritera Sahabat  =) =)
Ceritera Satu..
Suatu teghahari, sorg sahabat yg sdg brpuasa sunat masuk ke bilik kmi n kmudian mlihat kmi sdg mkn meggi beramai2. bila dh tgok tu, apa lg kmi yg tgh mkn ni....

"Ateh! hang puasa, jgn la tgok kmi mkn, pegi duk jauh ckit".
- "Wah sdapnya korang mkn meggi, aku nk jgk".
"ehh, puasa kan?"
- "takpelah sunat je pun, aku nk buka puasa lah".
"biaq btul hang ni ateh?"
- "hehe, bagi la aku makan meggi, terliuq nih".
"Erghhh, ap la hang nih. sbb meggi hang nk buka puasa dh. tahap meggi betullah iman hang!"
- "hehe".. (buat sengih kambing)



Ceritera Dua..
Sorang kawan bru balik dari majlis jamuan raya, kmuadian masuk bilik kami dgn bwk bbrp jenis mknn trmasuk tapai. Sahabat ni (org yg sama) mmg feveret dia lah tapai.

"Ateh, nah tapai utk hang".
- "wah, terima kasih uda! ni ateh syg nih".
Kami, "Owhh, syg uda sorang je. mana acii".
- "yelah, dh ud…

Kisah Saudara SeIslam & SeAkidah

Imej
Bismillah. Assalamualaikum w.b.t. 
Salam ukhuwwah & Salam Mahabbah buat sahabat-sahabat yang dikasihi kerana Allah s.w.t. Apa khabar sahabat? Moga dalam jagaan-Nya selalu.
Kali ini saya hadir bagi mengingatkan kalian mengenai isu ummah yang "masih" panas dibicarakan ketika ini. Kenapa saya menggunakan perkataan "masih"? Kerana dari pemerhatian saya, hamba yang hina ini, sebenarnya isu berkaitan ummah tidak pernah selesai. Cuma, ianya bergantung pada keprihatinan & kecaknaan kita selaku saudara seIslam. Kebanyakan kita bilamana kedengaran berita mengenai saudara-saudara kita di sana, barulah kita bersuara. Jika tiada berita, maka kita juga sepi tidak bersuara. Jika diikutkan sebenarnya, mereka di sana sentiasa diuji & menjadi bahan mainan/boneka musuh-musuh Islam yang sentiasa dahagakan darah umat Islam. Lihatlah dengan apa yang berlaku di Syria, Gaza, Mesir, Rohingya, Burma, Iraq, Thailand, Kemboja, Afghanistan, Somalia. Saudara-saudara seIslam dan sea…

#1 Ukhuwwah Islamiyyah

Imej
Bismillah. Seperti yang dijanjikan sebelum ini, saya ingin hadiahkan kepada sahabat-sahabat fillah #NotaUsrahIndah_Tarbiyah. Alhamdulillah.. akhirnya saya berkesempatan melakukannya dengan izin Allah s.w.t. Dan ini merupakan perkongsian pertama saya  ^_^ Semoga santapan yang disediakan ini boleh mengisi rohani kalian yang sedang kelaparan. Jangan lupa ! Baca bismillah terlebih dahulu. Pastikan setiap suapan yang masuk itu disertai dengan keberkatan dari-Nya. Selamat menjamu selera.
Soalan yang diajukan kepada ustaz:
Macam mana nak bersahabat dengan berlandaskan takwa?

Jawab ustaz:
1) Apabila menyayangi sahabatnya, dia mesti beritahu bahawa sayang dia itu kerana Allah s.w.t.
2) Apabila berpisah, minta kepada sahabat untuk didoakan kebaikan ke atasnya (ingat dalam doa).

Ingin doa mustajab: Dahulukan doa dengan menyebut nama rakan (dahulukn doa buat sahabat) & in shaa Allah malaikat akan membalas kembali doa itu kepada kita.

3) Apabila berjumpa dua saudara, tunjukkan senyuman beser…

Sesuatu yang Istimewa...

Imej
Bismillahirahmanirahim...

Assalamualaikum sahabat-sahabat FiLlah ^_^ Moga sihat & ceria selalu dengan izin-Nya. Ok ! Kali ini saya ingin berikan sesuatu yang istimewa buat antum semua. Hadiah ini tidaklah seberapa. Cuma diharapkan ianya boleh memberikan manfaat buat kalian yang sudi menerima & juga kepada diri saya juga. Tidak adil rasanya jika hanya saya seorang sahaja yang merasai nikmat daripada hadiah ini. Sharing is caring kan... Jadi biarlah saya kongsikan hadiah ini dengan sahabat-sahabat yang dikasihi oleh Allah s.w.t.

Cubalah teka apa hadiahnya!! Tatkala saya menyebutkan hadiah, apa yang kalian bayangkan...? Adakah ianya bersifat material? Mahal ke? Hmmm...
Begini, hadiah itu bukanlah material, tapi ianya tersangatlah mahal ! Tiada di pasaran ! Gerenti terbaek sebab datangnya dari insan-insan yang juga terbaek, In shaa Allah.

Hadiahnya adalah....
Jeng3...
Inilah hadiahnya!!! Tak faham ea..? Macam nie. Murabbi saya selalu pesan, "Tiap-tiap kali nti masuk usrah @…

3 in 1 !

Imej
Bismillahirahmanirahim... Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.
Assalamualaikum wbt... kaifahalukum jamian??? aiwah... ^_^ semoga sahabat sahabiyah sentiasa dalam lindungan & rahmat Allah swt.

Ok ! 3 in 1.. Mesti ada yang tertanya2 kan. Apa yang 3 dan apa pula yang 1? Haa... Baca dulu perkongsian kali ini. Nanti kalian akan faham.

Dalam entri yang lepas, iaitu entri f0rum: melahirkan ummah bertakwa telah pun saya kongsikan sedikit sebanyak berkenaan perihal biah solehah. Ustaz telah pun menerangkan bahawa biah solehah bermaksud persekitaran yang baik hasil dari roh tarbiyah yang diberikan. Orang2 yang baik akhlak serta peribadinya diperlukan bagi membentuk biah solehah. Biah solehah ini juga wujud disebabkan orang2 yang mempunyai ilmu agama itu mengamalkan ilmu2 yang mereka pelajari dalam kehidupan seharian mereka. Ibaratnya seperti ini: jika seseorang itu pemalas dan mendiami sebuah rumah, sudah tentu persekitaran rumahnya kotor & tidak kemas kerana dia …

Allah Is Calling !!!

Imej
Bismillahirrahmanirrahim...
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

Pena solehah mulakan bicara ^_^

Kenapa mulakan dengan bismillah? Kenapa tak mulakan dengan "sesuatu" yang lain seperti salam sejahtera, salam 1 Malaysia, selamat petang dan sebagainya? Pernah ajukan soalan begitu...? Hmmm... mungkin pernah ! Atau mungkin kita sendiri dah terbiasa dengan permulaan sebegitu. Biaselah, orang Islam. Sememangnya begitu. Mulakan sesuatu dengan membaca bismillah terlebih dahulu. Tapi... sedar atau tidak ! Berapa kali hari ini kita mulakan gerak kerja kita dengan lafaz bismillah? Sekali, dua kali atau tidak terucap langsung di bibir manis kita ungkapan bismillah...?
*tepuk dada,tanye iman...

Sebab itu pernah saya membaca tulisan seseorang yang dahulunya Non-Muslim tapi sekarang ini Alhamdulillah... He is a Muslim, and he say that, "Ifeelverygratefulbecause Iknew Islam before IrecognizeIslamMuslims." Get it?

Dia rasa bersyukur sebab dia kenal Islam sebe…