Catatan

Tunjukkan catatan dari April, 2013

Kisah "ASHABUL UKHDUD"

Imej
Bismillahirrahmanirrahim...

~Kisah ini diambil dari surah Al-Buruj~
Kisah ini sangat penting untuk dijadikan rujukan dan ikutan kepada pemuda-pemudi Islam zaman ini kerana ia mengisahkan seorang pemuda yang berani kerana Allah s.w.t, hatta ditaruhkan nyawa sekalipun. Ilmu yang benar akan memimpin kita kepada Allah s.w.t, dan ini lah yang di ajarkan oleh pendeta (ahli Ibadat) sedangkan ilmu yang diajarkan oleh ahli sihir istana adalah bathil semata-mata. Tawaqqal dan berserahnya pemuda itu kepada Allah s.w.t menyebabkan bukan sahaja dia seorang, malah keseluruhan rakyat mendapat hidayah dan beriman kepada Allah s.w.t. . Kita dapat mengikuti kisah pemuda ini tertera dalam Surah Al-Buruj dan diterangkan dengan jelas oleh Nabi kita Muhammad s.a.w dalm hadith baginda seperti berikut ;

Shuhaib bin Simaan Arrmmi ra. mengatakan bahwa Rasulullah saw. bersabda:

Di masa dahulu ada seorang raja (Yahudi) yang mempunyai seorang yang ahli sihir, kemudian ketika ahli sihir telah tua ia berkata kepad…

3# Langkahku Mengenal Sang Penciptaku "Allah"

Imej
Bismillahirrahmanirrahim...
Ungkapan maaf meniti dibibir ini buat sahabat2 yg dikasihi sekalian. Kali ini baru berpeluang bagi menyambung c0retanku ini...teruskan bacaannya,sem0ga ianya bermanfaat untk dijadikan pengajaran buat kita semua ^_^

Mesti ada dalam kalangan sahabat2 semua yg berkata,"baguslah terkena culture shock...sekurang2nye berubah jadi lebih baik..." kalau kalian semua  nak tahu,saye pun fikir macam tu jugak...Namun,'ku sangka panas hingga ke petang rupa-rupanya hujan di tengah hari'.Saye sangka bahwa saye akan terus dlm 'kesedaran' seperti ini.Tapi,sebagai se0rang insan saye juga tidak terlepas dari diuji oleh Allah...

Saye lupa waktunya bila,namun situasinya masih segar diingatan.Ketika itu saye dan ahli keluarga yg laen tengah bersiap untk keluar makan.Jadi,saye pun berpakaianlah seperti biase,menyarungkan baju kurung dan berjilbab...Mase tengah betulkan jilbab di hadapan cermin,tiba2 papa datang & menghampiri saye."Al0ng...along pak…

Tunjukkan Aku Cara Memeluk Islam

Imej
Walaupun (c0py & paste),sem0ga ianya menjadi pengajaran buat kita semua... Bismillahirrahmanirrahim...

Tersentuh hati saya mendengar satu kisah benar diradio ikim petang semalam. Kisah seorang imam di Barat, yang menceritakan tentang pengalamannya.

Suatu hari ketika dia berada disebuah masjid, dia didatangi oleh seorang lelaki yang berbadan besar, rambutnya yang panjang itu diikat kebelakang, pakaiannya yang tidak ubah seperti seorang gangster itu basah dengan peluh dibadannya.

Lelaki itu lalu berkata, "Tunjukkan aku cara untuk ku memeluk islam?"
Lalu imam itu bertanya,"siapakah kamu?". Lalu dijawbnya,"aku Carlos.

2# Langkahku Mengenal Sang Pencipta "Allah"

Imej
Bismillahirrahmanirrahim...
Selepas itu,bermulalah kisah kehidupan saye di 'SHAMS' sebagai se0rang pelajar.Sememangnye suasana di sana merupakan suasana yg 'tersangat' baru bagi saye ketika itu...Dan!buat pengetahuan kalian juga saye dah terkena 'culture sh0ck'....Betul2 sh0ck!!!Bukan maen2.'Diri' saye berubah 100% tau...Jika di sek0lah saye berpakaian uniform sekolah dgn jilbab/tudung labuh,di rumah pun saye berkeadaan sebegitu.Maksudnye, setiap kali nak keluar rumah,jilbablah yg saye akan pakai.Time tuu dah tak maen dah gan seluar jeans 0r anything else yg seumpama dgnnye.Kalau tak pakai baju kurung pun saye pasti akan cari baju muslimah/baju labuh.Berubah kn...

Mesti sahabat2 semua nk tahu macam mane saye boleh berubah seperti itukn!
Sebabnye cume satu iaitu 'tarbiyah'.Kakak2 & abang2 di SHAMS sememangnya mengambil berat dgn kami semua yg pelajar juni0r nie...Gerak-geri kami sentiasa diperhatikan termasuklah akaun Facebo0k kami!Anything y…

1# Langkahku Mengenal Sang Pencipta "Allah"

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum sahabat2 yg dikasihi sekalian =)
Bagi entri kali ini saye akan k0ngsikan dgn kalian semua tentang pengalaman saye dlm 'belajar' mengenal tarbiyyah ke arah Mahabbatullah...

Semuanye bermula ketika saye berumur 12 tahun & ketika itu saye telah memper0leh keputusan 5A bagi peperiksaan Upsr.Bagi pengetahuan kalian,saye berasal dr Kelantan & belajar di Terengganu.Pada ketika itu,kebanyakan sek0lah2 yg 'elit' mahupun yg hebat di Terengganu hanya boleh dimasuki oleh pelajar2 yg sememangnya anak kelahiran terengganu sahaja. emm...disebabkn itu juga saye mempunyai sedikit masalah untk menyambung pelajaran saye di peringkat sek0lah menengah.perm0honan saye ke sek0lah asrama penuh juga telah dit0lak & akhirnya saye diterima masuk ke Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sheikh Abdul Malek.Singkatannye adalah SHAMS (Sheikh Abdul Malek School) yg bermaksud "matahari" dalam bahasa Arab. Kalimah ini melambangkan harapan wa…

Lembutkanlah lidahmu....

Imej
Assalamualaikum sahabat2 FilLah sekalian....
Kaifahalukum br0thers & sisters? M0ga diri kalian dalam peliharaanNya selalu...InsyaAllah. Lame rasenye saye tak 'mengisi' bl0g nie,,emm...bukan sengaje ye!!Ampun maaf dipinta...Kali nie baru berkesempatan untk menc0retkan sedikit perk0ngsian dgn sahabat2 smue...Alhamdulillah,exam saye pun dh tamat!
i'm will be waiting 4 my rsults 4 dis sem (3 weeks h0liday)...m0hon doa kalian yee...semoga semuanye berjalan dgn lancar & ceria :)

Apabila berbicara tentang lidah nie,mesti ramai ntara kita yg selalu dengar ayt ni kn"Lidah kite nie tajam"...Kenape kita selalu dengar macam tuu??? Sebabnye kata2 yg tak el0k yg keluar dr gerakan lidah serta bibir kita nie mampu menyakitkan serta melukakan hati2 org yg mendengarnya...Allahurabbi. Mohon dijauhkan semua itu dari diri kita semua.

Kali nie cuba kita renungkan seketika,,,ape sebenarnye tujuan Allah menciptakan lidah ini bagi kita? Untuk ucapkan kata2 yg baik @ yg tidak baik…